Laptop stuk / kapot buiten de garantie. Wat nu?

Een defecte / kapotte laptop (net) buiten de garantie zit niemand op te wachten.
Maar wat kunt u het beste doen? Een nieuwe laptop kopen of laten repareren?
En wat gebeurd er met de bestanden die op de laptop staan?
Middels deze pagina proberen wij u zo goed mogelijk te informeren en te helpen bij uw besluit.

De meest voorkomende vragen bij een defecte laptop:

Ben ik nu al mijn bestanden kwijt?

Uw gegevens staan opgeslagen op de harde schijf van uw laptop.
Als de harde schijf niet defect is, zal na de reparatie uw laptop als vanouds opstarten met al uw gegevens.
Wanneer u de laptop niet meer laat repareren, kunnen alle bestanden worden overgezet naar een nieuwe laptop of een externe harde schijf.
Het is ook mogelijk om van de harde schijf uit uw laptop een externe harde schijf te maken.
U kunt deze vervolgens middels een USB stekker op een andere computer aansluiten en zo alle bestanden inzien.
Bij een defecte harde schijf zijn vaak de bestanden nog grotendeels te redden.
In sommige gevallen heeft de harde schijf te veel schade en kan er niks meer afgehaald worden.

Repareren of een nieuwe kopen?

Voor de leeftijd van een laptop staat gemiddeld 5 jaar.

Uiteraard speelt de aanschafprijs een belangrijke rol.
Als de laptop 5 jaar geleden voor € 299,- is aangeschaft, heeft het vaak geen zin om deze te repareren.
Heeft u een laptop die veel geld heeft gekost bij aanschaf? Dan kan reparatie het zeker nog waard zijn.
Wij kunnen u uiteraard advies geven. Bel gerust met 0181 700 201 of stuur een e-mail naar info@mobilehardware.nl

Tot welke reparatiekosten loont reparatie?

Voor deze vraag kunt u het beste opzoeken wat de dagwaarde van uw laptop is.
Dit kunt u vinden door bijvoorbeeld uw model laptop op Marktplaats op te zoeken.
Wanneer de reparatiekosten boven de dagwaarde uitkomen, is uw laptop de reparatie meestal niet meer waard.
Als u de laptop bij ons aanlevert voor reparatie, krijgt u eerst een prijsopgaaf en advies of de laptop het nog waard is.

Mijn laptop is net buiten de garantie stuk gegaan. Kan mijn laptop nog onder garantie gerepareerd worden?

Dit verschilt per winkel en per fabrikant.
Ons advies is om contact op te nemen met de winkel waar de laptop vandaan komt.
Als de winkel de laptop niet meer wilt aannemen kunt u contact opnemen met de fabrikant van de laptop.
In sommige gevallen hebben laptops bekende problemen en wordt dit kosteloos na de garantie opgelost.
Controleer op de website van de fabrikant of uw laptop een verlengde garantie heeft op een bepaald defect.